LPG? Wady i zalety

LPGOdwiedzając stację benzynową można zauważyć taki oto obrazek: jeden samochód do dystrybutora z benzyną bądź olejem napędowym, a dwa-trzy auta w ogonku do punktu tankowania LPG. W społeczeństwie oczywiście przez niektórych użytkownicy pojazdów zasilanych błękitnym paliwem są traktowani z góry, ale mało kogo to odstrasza od zainstalowania tego rodzaju instalacji.

Od lat trwają też dyskusje nad opłacalnością tej inwestycji, nad jego złym wpływem na silnik i tak w nieskończoność. Ja natomiast, że należę do biedaków i zdecydowałem się na jeżdżenie na tym co wielu gotuje obiad to postanowiłem się wypowiedzieć o blaskach i cieniach z punktu widzenia zwykłego kierowcy.

Wady

Na pierwszym miejscu oczywiście koszty instalacji. W zależności od rodzaju silnika wacha się między 1500 a 5000zł. Tutaj nic nie zastąpi kartki papieru, ołówka i kalkulatora. Trzeba policzyć, jak długo będziemy jeszcze danym pojazdem jeździć aby koszty instalacji LPG nie przerosły potencjalnych zysków. Na pewno w przypadku gdy sprzedamy wóz po roku, nie robiąc nim za dużo kilometrów to nie będzie trafiona lokata funduszy. Do kosztów całego przedsięwzięcia należą też podwyższona opłata za coroczny przegląd, okresowa kontrola instalacji i wymiana filtrów. Części podlegają zużyciu chociaż w nowszych generacjach są one dużo trwalsze niż w starszych. Kolejnym aspektem jest większe niż w przypadku benzyny spalanie. Tego nie da się uniknąć. Następna wada: pomniejszony bagażnik. W większości przypadków butla na LPG ląduje we wnęce na koło zapasowe co zmusza do wyciągnięcia go do kufra. Kufer zmniejsza nie tylko pojemność ale też walory użytkowe: podłoga w nim przestaje być płaska. Im mniejsza przestrzeń ładunkowa przewidziana przez producenta tym jest gorzej. O spadkach mocy, podwyższonym zużyciu oleju silnikowego i szybszym dogorywaniu silnika nie będę pisał, bo się nie znam.

Zalety

Po pierwsze i najważniejsze: cena LPG. Po to robimy cały ten manewr. Prawie dwa razy taniej za litr. Nie będę tu nic obliczał, ponieważ to dłuższy wykład, a w sieci mnóstwo jest aplikacji do stosownych wyliczeń. Kolejna zaleta to zwiększony zasięg naszego samochodu. W końcu na pokładzie mamy dwa baki. Można zajechać daleko bez odwiedzania stacji. Trzecia zaleta: ekologia. To też temat na długie wywody, najlepiej prowadzone przez magistra chemii, ale takie zjawisko ma miejsce. I czwarta zaleta: złośliwie oddajemy ministrowi finansów mniej złotówek do budżetu niż by chciał. Mam nadzieję, że chociaż pokrótce wyjaśniłem z punktu widzenia kierowcy jak się mają sprawy.

 

Popularne

Król miasta - Suzuki Swift S

Suzuki na salonie samochodowym w Genewie zaprez...

Nissan GT-R na torze (wideo)

Nowy model Nissana na rok 2012, a mianowicie od...

Toyota FT-86 II Concept (wideo)

Toyota FT-86 jest nowym tylnonapędowym coupe, k...

Długo oczekiwane premiery

W 2013 roku oczekujemy na wiele premier: kinowych...

Wynajem aut - wypożyczalnia samochodów

Czasem zdarza się, że brak samochodu niweczy nam nasze plan...

Wynajem samochodów osobowych i busów - Gdańsk, Wrocław

Czy można skorzystać z wynajmu samochodów osobowych? Brak ...

Skup samochodów powypadkowych

Skup samochodów powypadkowych. W XXI wieku samochody odgr...

Skup samochodów używanych

Pomimo tego, że współczesny rynek motoryzacyjny jest w Pols...