Dbanie o rozrząd |
O ile o wymianie oleju czy filtrów powietrza i paliwa nikomu nie trzeba przypominać to już o obowiązkowej wymianie rozrządu wielu zapomina. Niestety naprawy, które są następstwem awarii najczęściej okazują się bardzo kosztowne. Zdecydowana większość samochodów wyposażona jest w elastyczny pasek rozrządu. Jego zadaniem jest przekazywanie napędu z wału korbowego na zawory i popychacze. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak poważne mogą być konsekwencje pęknięcia kawałka gumowego paska. Niestety awaria tego typu oznacza najczęściej generalny remont silnika (wymiana zaworów, wałka, uszczelniaczy, śrub, uszczelek itd.). Efektem zerwania paska jest uderzenie tłoków w zawory, w wyniku czego najczęściej dochodzi do wygięcia tych ostatnich i remontem głowicy lub całego silnika. Należy bezwzględnie przestrzegać zalecanych przez producenta okresów wymiany całego rozrządu. Najczęściej oscyluje on w okolicach 90 tysięcy kilometrów jednak jest to zależne od rodzaju jednostki napędowej i producenta. Wyznaczone w instrukcji terminy wymiany powinno traktować się jako graniczne i dla spokoju ducha i przyszłej oszczędności wymienić rozrząd kilka tysięcy kilometrów wcześniej. Kolejną zmienną mającą wpływ na żywotność paska jest czas jego eksploatacji. Ogółem zaleca się jego wymianę co 5 lat mimo mniejszej ilości przejechanych kilometrów. Warto pamiętać, że koszt wymiany rozrządu przy prostych konstrukcjach wynosi już około 500 zł, zaś koszt naprawy uszkodzonego silnika może wynieść nawet kilka tysięcy - naprawa samochodów. Baczną uwagę muszą zwrócić wszyscy Ci którzy zakupili używany samochód. Raczej nie warto wierzyć zapewnieniom sprzedającego, że rozrząd jeszcze długo posłuży gdy nie są w stanie udokumentować jego wymiany. Przy wymianie należy pamiętać, aby wymieniać cały system rozrządu wraz z rolkami i napinaczami, a nie jedynie pasek, którego żywotność i działanie ogromny wpływ mają wcześniej wymienione części. Poza tym ważne jest, aby wymiana wykonywana była w warsztacie, który ma doświadczenie w tego typu naprawach. Przy kolejnych wymianach powinno się brać pod uwagę także wiek samochodu. Wiadomo, że im starszy motor tym więcej rzeczy mających na stan rozrządu staje się coraz bardziej zawodnych. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że już niewielki wyciek oleju może znacznie skrócić żywotność paska rozrządu. |